hål i väggen

det börjar som en öppning sedan tar fantasin vid och det blir ett kryp in, en plats att sitta eller bara chansen att få leka tittut. Med enkla medel och små resurser blir öppningen en möjlighet i barnens miljö i både förskolan som i skolan.
vittra telefonplan design Rosan Bosch
Emiliaskolan Häljarp design Liljewall arkitekter
Förskola i Tromsø design 70°N
 
 

Tillväxtzoner

Det finns ett allt större behova av förskolor i Stockholms området. På Liljeholmskajen saknas det markanvisningar för friliggande förskolor, därför placeras förskolorna nu ut  i bottenvåningarna på kvartersbebyggelsen. I kvarteret Sjövikstorget 2 har Rotstein Arkitekter, i samarbete med JM och Liljeholmen-Hägerstens stadsdelsförvaltning, hyresgästanpassat och skräddarsytt lokalerna i entréplanet till en förskola.

Förskolans funktionsbeskrivning har tidigt kommit in i processen och programmet har därför kunnat påverka både plandispositionen och fasadutformningen, vilket gett förskolan utrymme för sina specifika behov.

Man har integrerat förvaring i väggar och trappor med lekytor, kojor och grottor, vilket naturligt leder till lek och kreativitet.

Härligt!

 
 
se fler bilder på http://r2a.se/forskolan-sjotorget-2/

mera färg

Kan man få för mycket färg? Tror svaret är nej. Norska Arkitektgruppen Cubus och norska Ramboll vågar ta i och se va fint resultatet blir. Nya "Ny Krohnborg skole" kom till efter en upprustning och tillbyggnad av gamla nergångna Krohnborg skole, en färggran skapelse och inte nog med det den har blivit mer energieffektiv!. Mer finns att läsa på http://arkitektgruppen-cubus.no/prosjekt/nye-ny-krohnborg-skole-utomhus